Veelgestelde vragen

Hoe gezond is kaas? Wat maakt Maaslander uniek?
Zomaar twee van de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop van Maaslander.
Stil je honger naar kennis hieronder.

Er wordt ongeveer tien liter melk gebruikt voor één kilo Maaslander-kaas.
Maaslander stelt hoge eisen aan de smeuïgheid van kazen. Die vinden wij belangrijk voor de smaak en smaakbeleving. Die smeuïgheid zorgt er soms voor dat de plakken gaan kleven. Wij proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar doordat kaas een natuurproduct is, kunnen het seizoen en het rijpingsproces er af en toe toch voor zorgen dat de plakken aan elkaar kleven. Voor uw gemak wordt er bij de soorten die het meest kleven een velletje tussen de plakken gelegd dat het kleven tegengaat.
Schimmels zitten overal in de lucht. Als kaas in een geopende verpakking bewaard wordt, of vers van het mes is gekocht, kan het product gaan schimmelen. Als u, voordat u de verpakking geopend heeft, schimmel vindt op voorverpakte kaas, is de verpakking waarschijnlijk kapot gegaan.
Dit komt vooral voor bij de oudere kaassoorten, zoals Maaslander Belegen. De witte uitslag die u ziet zijn rijpingskristallen, die je gewoon kunt eten.
Maaslander is in vrijwel elke supermarkt in Nederland te koop. Onze kaas wordt tevens verkocht in België.
Onder Assortiment vind je alle Maaslander-kazen. Hier vind je per kaas ook een overzicht van alle voedingswaarden en ingrediënten.
Maaslander heeft 48+-kaas in de leeftijdsvarianten jong, jong belegen en belegen. Verder heeft Maaslander 30+-kaas de leeftijdsvarianten jong, jong belegen en belegen. Ook heeft Maaslander enkele speciale producten in het assortiment, zoals geitenkaas en Maaslander Kruid & Pit. Klik hier voor het complete assortiment.
Ja, dat kan, want kaas bevat geen gluten. Ook niet in de korst.
Nee, helaas niet, want kaas bevat koemelkeiwit. Je kunt kaasvervangers op basis van soja proberen.
Over het algemeen kunnen mensen met een lactose-intolerantie gewoon kaas eten. Hollandse kaassoorten (halfharde en harde kaas) bevatten sporen van lactose, maar de hoeveelheid is vrijwel niet aantoonbaar. Naarmate de kaas langer rijpt, neemt het lactosegehalte af. Oudere kaas bevat dus nog minder lactose dan jonge kaas.
Kaas bevat onder andere essentiële eiwitten en calcium: kaas is dus zeker gezond. Wel zitten er ook verzadigde vetten in kaas. Een teveel aan vetten is minder goed voor je, maar met een voldoende gevarieerd eetpatroon kun je uiteraard gewoon kaas eten.
Nee! Maaslander is van nature een minder zoute kaas. Een lager zoutgehalte is voor iedereen beter. Gezondheidsorganisaties over de hele wereld raden aan om minder zout te gebruiken en zo de inname van het schadelijke natrium te beperken. We krijgen gemiddeld 9 tot 10 gram zout per dag binnen. De Gezondheidsraad adviseert maximaal 6 gram zout per dag te nemen. Van te veel keukenzout krijg je een hoge bloeddruk. Om precies te zijn komt dat door het mineraal natrium dat in keukenzout zit. Het risico op hart- en vaatziekten neemt toe als de bloeddruk hoger wordt.We krijgen het meeste zout (ongeveer 70%) binnen door industrieel bereide of bewerkte voedingsmiddelen. Zo zit in kant-en-klaarmaaltijden vaak veel zout, maar ook in brood, vlees(waren), soepen en kaas. Maaslander bevat minder zout, waarmee we bovendien de smaak verbeteren. Dubbele winst dus. Voor meer tips om minder zout binnen te krijgen, check de site van het Voedingscentrum.
Voor diabetici is het belangrijk niet te veel koolhydraten (voedingssuikers) tegelijk te eten. Ook is het goed te letten op regelmatige spreiding van koolhydraten over de hele dag. En het is belangrijk de vetinname te beperken. Voor kaas geldt daarom: kies 20+- of 30+-kaas in plaats van volvette kaas (48+- en 60+-kaas, roomkaas). Iedereen is verschillend en heeft een ander eetpatroon. Informeer daarom, als je het niet zeker weet, bij je diëtist of huisarts.
Het beste is om in dat geval helemaal geen kaas te eten. Als je toch graag kaas eet, adviseren wij je een Goudse 48+-kaas, omdat deze minder eiwit bevat dan 30+-kaas.
Het vet in de kaas bestaat voor een derde uit de gezonde onverzadigde vetten; twee derde van de vetten zijn verzadigd. Te veel van deze laatste is minder goed voor je. De aanduidingen 48+, 30+, enzovoort geven niet aan dat er 48% of 30% vet in een kaas zit; het gaat hier om productomschrijvingen volgens de Warenwet. De vuistregel is: voor Goudse kaas neem je twee derde van de +-aanduiding om het totale vetpercentage te schatten (dus 48+ =32% vet, 30+ =20% vet). Om exact te weten hoeveel vet je werkelijk eet, kun je het beste de voedingswaardeoverzichten bekijken die vermeld staan onder ‘Assortiment’. Daarin staat precies aangegeven hoeveel gram vet er in 100 gram kaas zit. Bovendien kun je door de GDA-schildjes te bekijken zien hoeveel voedingsstoffen één plak kaas bevat.
Bij een cholesterolarm dieet is het belangrijk om meervoudig onverzadigde vetzuren te eten. Deze komen vooral voor in plantaardige producten. Kaas is een product van dierlijke oorsprong. Daarin komen meervoudig onverzadigde vetzuren slechts in beperkte mate voor. Vraag bij twijfel advies aan uw diëtist of huisarts.
De reguliere kazen van Maaslander (30+, 48+, Geitenkaas en de Kruid & Pit kazen) mag je gewoon eten als je zwanger bent, Deze kazen zijn namelijk allemaal bereid met gepasteuriseerde melk.

Voor Maaslander boerenkaas (gemaakt van rauwe melk) geldt het volgende:

Is kaas gemaakt van rauwe melk gevaarlijk vanuit oogpunt van voedselveiligheid of m. b. t. zwangerschap?
Nee, de kaas wordt gemaakt onder strenge hygiënische condities en strenge kwaliteitscontroles. Daarnaast kunnen pathogene bacteriën moeilijk overleven door de samenstelling van de kaas (vochtgehalte, zoutgehalte, zuurgraad). De extra waarschuwing op zachte rauwmelkse kazen zoals brie geldt niet voor de halfharde kazen zoals Maaslander Boerenkaas. Je kunt deze kaas dus ook gewoon eten als je zwanger bent.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!